Kapitalisme

Geweldig item afgelopen zondag in Lubach!


Ik zag Zalando en andere grote platforms vanaf 2012 de markt veroveren. Rijke investeerders die het mogelijk maakten om volledig in te zetten op omzet, zonder winst te hoeven te maken. Het was zelfs de reden om mijn webwinkel, na 10 florerende jaren, op een laag pitje te zetten. Omdat ik toen nog dacht dat het tijdelijk zou wezen [Het Zalando-effect]. Als ik toen wist hoe het zich zou ontwikkelen was ik destijds gestopt.

Ondanks dat ik echt blij was met de aandacht voor deze problematiek deel ik de conclusie van Lubach, dat groot worden en dan winst maken het doel is van deze bedrijven, niet. De bedragen die betaald worden voor overnames om marktleider te worden zullen nooit terugverdiend worden. Het zijn speculatie-gedrochten. Daarmee wordt het geld verdiend. Niet met de bedrijfsvoering. Het is [Cashen op de beurs].
Dat consumenten uiteindelijk de dupe zullen worden doordat de prijzen zullen stijgen geloof ik ook al niet. De klant is weg zodra het elders goedkoper is. Een platform zal er juist alles aan doen om de goedkoopste te blijven: Personeel zo min mogelijk betalen: Leveranciers (wederverkopers, taxi-chauffeurs, restaurants, kamerverhuurders) uitbuiten door steeds meer te verlangen, de fee te verhogen en geld te vragen voor promotie. Leveranciers beconcurreren elkaar nu al kapot op prijs.

Gezellig wordt het er niet op voor de consument: Meer distributiecentra en minder fysieke winkels: Meer kookunits op bedrijventerreinen en minder restaurants.
Voor het personeel lijkt het me eveneens geen feest.

Enfin. Herhaal ik nog maar eens mijn eeuwige riedel: Het hoeft niet hé, kopen bij de grote platforms.