De goede jaarcijfers van Zalando

Nieuwsgierig keek ik uit naar de jaarcijfers over 2015 van Zalando. Is het moment aangebroken dat de zeepbel knapt? Of goochelen ze nog even door met de cijfers?
In dit stukje van 3 jaar geleden schreef ik over mijn vrees, dat als Zalando door blijft gaan met gratis verzenden en retouren, dat dat uiteindelijk alleen maar verliezers zou opleveren; Zalando maakt door de grote hoeveelheid retouren die ontstaat door dit beleid geen winst en de winkels die omzet inleveren ten gunste van Zalando gaan failliet.

Nu ben ik geen econoom of bedrijfskundige. Met hulp via de webwinkelcommunity (met name Ward van der Put) kreeg ik deze tabel en kwam ik tot de volgende duiding van de cijfers:

Uit het jaarverslag van Zalando

Adjusted kijk ik even niet naar, volgens Ward "Die kosten moeten "adjusted" worden vanwege een vestzak-broekzak of een sigaar-uit-eigen-doos. Soms besteedt Zalando iets uit aan een gelieerde onderneming elders in de keten."

Er worden 2 soorten kosten opgevoerd:
Marketing en fulfillment. Onder fulfillment verstaat Zalando alles wat nodig is om het product bij de klant te krijgen. Dus ook de techniek achter de website, de huur van de opslag etc.

Fulfillment is 25,9%. Bij een gemiddelde orderwaarde van € 67,80 is dat € 17,56 per order. Dat lijkt veel in eerste instantie, maar is aannemelijk als alle kosten erin verwerkt zitten en je realiseert dat Zalando een hoge retourstroom heeft.

Streefwaarde voor de brutomarge (verkoop - btw - inkoop) in de retail voor kleding is 40%. Van de brutomarge moet de winkelier alle kosten (huur, personeel) betalen en wat overblijft is winst.
Zalando haalt volgens deze tabel 25,9% (fulfillmentkosten) + 11,9% (marketingkosten) + 3% (EBIT) = 40,8%. Geloofwaardig gezien de schaalvoordelen die ze hebben.

Wat ik mis in deze tabel zijn overige kosten waar een boekhouder creatief mee om kan gaan:
  • Wanbetalers vallen niet onder fulfillmentkosten en kun je makkelijk op de post openstaande debiteuren laten staan.
  • Waardevermindering van de voorraad valt eveneens niet onder fulfillment en de voorraad kun je tegen inkoopsprijs op de balans laten staan. Terwijl niet alle retouren weer als nieuw verkocht kunnen worden en kleding van een vorig seizoen in waarde daalt.
Dat er een negatief netto werkkapitaal is lijkt me niet best.
En Ward over het laatste getal in de tabel: "Een operationele cashflow van bijna 120 miljoen op een omzet van net geen 3 miljard is echter heel krap. Er wordt dus inderdaad vooral veel geld rondgepompt."

Maar wellicht kan Arno Wellens van 925.nl nog eens goed in de cijfers duiken.
Zalando heeft eind 2014 geld opgehaald met een beursgang. Vroege investeerders verzilverden zomer 2015 een deel van hun winst.

Lees ook: verzadiging van de markt (overzichtstuk op mijn andere blog).