Retail is een zorgenkindje, al jaren. "Komt door internet wordt er dan geroepen. V&D heeft de online boot gemist. V&D is niet met zijn tijd meegegaan. V&D zit in het middensegment, alleen winkels in het lage en hoge segment doen het nog goed." Volgens mij is er meer en/of iets anders aan de hand.
Overaanbod
Er is geen schaarste in aanbod meer. Een merk kun je op meerdere plaaten in hetzelfde winkelcentrum kopen. Het is het hele jaar door uitverkoop, er is al jarenlang een prijzenoorlog aan de gang. Nederland staat in de top van retailmeters per inwoner (bron?). De leegstand nam ieder jaar toe en desondanks blijven er retailmeters bij komen. Daar komt het aanbod van de webwinkels nog eens bovenop.
Huurprijzen
Veel winkels zitten aan hoge huurprijzen vast via langdurige contracten, een verhuizing is vaak een te grote investering. Hoge huurprijzen die ontstaan zijn in een tijd toen het hebben van een winkel op die locatie nog borg stond voor voldoende omzet om deze huurprijzen op te brengen. Toen winkelruimte schaarser was. Toen er nog geen online winkels waren. Er zijn vele retailmeters bijgekomen. Er is leegstand. Toch blijven de huren kunstmatig hoog. Omdat een verhuurder liever 2 van de 10 panden leeg laat staan dan de huurprijs 25% te laten dalen.
Parkeren en andere ongemakken
Je zou verwachten dat hoe hoger de huurprijzen, hoe aantrekkelijker het is voor de consument om er naar toe te gaan. Doch Rotterdam heeft jarenlang mensen weggejaagd met chip-parkeren en een eigen ov-chipkaart. Bij het drukke stukje tussen Hema en V&D word je besprongen door verkopers die je het NRC, HelloFresh of een abo op een goed doel proberen aan te smeren. Verkopers die niets betalen voor de retailmeter waarop ze staan, verkopers waar je niet naar op zoek was en waar je tijd aan kwijt bent terwijl de parkeermeter doorloopt.
Je zou verwachten dat hoe hoger de huurprijzen, hoe aantrekkelijker het is voor de consument om er naar toe te gaan. Doch Rotterdam heeft jarenlang mensen weggejaagd met chip-parkeren en een eigen ov-chipkaart. Bij het drukke stukje tussen Hema en V&D word je besprongen door verkopers die je het NRC, HelloFresh of een abo op een goed doel proberen aan te smeren. Verkopers die niets betalen voor de retailmeter waarop ze staan, verkopers waar je niet naar op zoek was en waar je tijd aan kwijt bent terwijl de parkeermeter doorloopt.
Personeel
V&D had nog een ouderwets personeelsbestand met veel goed opgeleide en oudere werknemers vallend onder een CAO. Daar tegenover staan de winkels met oproepkrachten, ZZPers, jeugdloners, prestatieloon, werkervaringsplaatsen enz. Flexibele arbeid die mogelijk is omdat er een overaanbod van gegadigden is.
Het moderne geld verdienen
Het is een rare tijd. Bedrijven als Zalando en Amazon voor wie winst maken geen doel lijkt te zijn. Ook niet op de lange termijn. Die geld op halen door te cashen op de beurs, die belasting ontwijken, die hun personeel uitbuiten. Met veel reclame, gratis verzenden en retourneren, lange retourtermijn, achteraf betalen (18,5 miljoen (!) onbetaald in 2e kw 2015) komen ze tot ronkende èn groeiende omzetcijfers. Omzet die foetsie is zodra de consument moet betalen wat het kost. Omzet die afgesnoept wordt van winkels die wel hun geld moeten verdienen met de handel.
V&D is overgenomen door investeerders, die een goocheltruc hebben uitgehaald door het onroerend goed te verkopen en terug te huren. Terwijl het onroerend goed er nu juist voor zorgde dat V&D niet veel eerder over de kop is gegaan.
Consumenten
V&D is overgenomen door investeerders, die een goocheltruc hebben uitgehaald door het onroerend goed te verkopen en terug te huren. Terwijl het onroerend goed er nu juist voor zorgde dat V&D niet veel eerder over de kop is gegaan.
Consumenten
Je kunt het de consument niet kwalijk nemen. Die gaat waar het het goedkoopste is. Of wat het makkelijkste uitkomt. De consument heeft geen benul meer van wat het allemaal kost. Er is geen loyaliteitsgevoel meer voor de verkoper omdat het elders wèl onder de kostprijs kan. Sommige consumenten laten een schoenenverkoper 2x naar het magazijn lopen en als de schoen past kijken ze op hun mobieltje of ie online goedkoper te krijgen is. Totdat die gratis pasgelegenheid failliet gaat en de webwinkels zelf voor pasgelegenheid moeten gaan zorgen.
Wetgeving
De wetgeving inzake bescherming van de online kopende consument is nadelig voor de stenen- èn webwinkel. Een webwinkel is wettelijk verplicht om het volledige aankoopbedrag incl. verzendkosten terug te geven aan de consument.
Voor consumenten een argument minder om het product in het echt te bekijken en te passen in een stenen winkel.
Voor webwinkels nadelig omdat consumenten sneller, te impulsief, zonder te passen, tot aankoop overgaan en daardoor meer retourneren.
Organisatie-structuur
Alle winkels van V&D zijn failliet, inclusief de goed draaiende. Omdat er in de top iets misgaat. Winkels zouden moeten samenwerken i.p.v. centraal aangestuurd worden. Lees het boek "Nooit af" waarin helder het verschil uitgelegd wordt tussen een spin en zeester. Een spin gaat dood als zijn kop eraf gaat. Een zeester heeft geen kop, poten kunnen opnieuw aangroeien, en een zeester leeft zelfs nog voort als 4 van de 5 poten eraf zijn. Horecabedrijf Van der Valk heeft vermoed ik een zeesterstructuur.
De wetgeving inzake bescherming van de online kopende consument is nadelig voor de stenen- èn webwinkel. Een webwinkel is wettelijk verplicht om het volledige aankoopbedrag incl. verzendkosten terug te geven aan de consument.
Voor consumenten een argument minder om het product in het echt te bekijken en te passen in een stenen winkel.
Voor webwinkels nadelig omdat consumenten sneller, te impulsief, zonder te passen, tot aankoop overgaan en daardoor meer retourneren.
Organisatie-structuur
Alle winkels van V&D zijn failliet, inclusief de goed draaiende. Omdat er in de top iets misgaat. Winkels zouden moeten samenwerken i.p.v. centraal aangestuurd worden. Lees het boek "Nooit af" waarin helder het verschil uitgelegd wordt tussen een spin en zeester. Een spin gaat dood als zijn kop eraf gaat. Een zeester heeft geen kop, poten kunnen opnieuw aangroeien, en een zeester leeft zelfs nog voort als 4 van de 5 poten eraf zijn. Horecabedrijf Van der Valk heeft vermoed ik een zeesterstructuur.
Tussenhandel
Als je geldgegoochel buiten beschouwing laat is ondernemen "geld verdienen door waarde toe te voegen". Tussenhandel, inkopen en doorverkopen wat V&D doet, zal verdwijnen omdat met de komst van internet iedereen de groothandel kan vinden. "Handelen is iets weten wat anderen niet weten" gaat niet meer op.
Een winkel voegt waarde toe door klanten te ontvangen in een verwarmd pand waar de producten bekeken en gekocht kunnen worden, door een etalage in te richten, door klanten te woord te staan en te adviseren, een pasgelegenheid te bieden, het product af te rekenen, een kadootje in te pakken enz. Een leverancier kan gebruik maken van deze diensten en zijn producten onderbrengen in een winkel. Producten blijven eigendom van de leverancier totdat ze zijn verkocht. Ben je gelijk van het probleem af dat een winkel met voorraad blijft zitten omdat de buurman tegen inkoopprijs hetzelfde artikel in de uitverkoop heeft gedaan. Of dat je als leverancier blijft zitten met een onbetaalde rekening.
V&D was toch al een eindje hiermee op weg had ik de indruk.
Concurrentie
Primark en Action doen niet aan dure marketing als tv-spotjes, hebben geen geldslurpende webwinkel, zitten niet op de duurste locaties (of wèl, maar weten als trekpleister korting te bedingen op de huur). En mede daardoor zijn ze qua prijs/kwaliteit zo aantrekkelijk dat klanten gratis reclame voor ze maken. Bovendien zijn het geen tussenhandelaars. Ze kopen rechtstreeks in bij de producenten. Waarom de Primark zo goedkoop kan zijn.
Als je geldgegoochel buiten beschouwing laat is ondernemen "geld verdienen door waarde toe te voegen". Tussenhandel, inkopen en doorverkopen wat V&D doet, zal verdwijnen omdat met de komst van internet iedereen de groothandel kan vinden. "Handelen is iets weten wat anderen niet weten" gaat niet meer op.
Een winkel voegt waarde toe door klanten te ontvangen in een verwarmd pand waar de producten bekeken en gekocht kunnen worden, door een etalage in te richten, door klanten te woord te staan en te adviseren, een pasgelegenheid te bieden, het product af te rekenen, een kadootje in te pakken enz. Een leverancier kan gebruik maken van deze diensten en zijn producten onderbrengen in een winkel. Producten blijven eigendom van de leverancier totdat ze zijn verkocht. Ben je gelijk van het probleem af dat een winkel met voorraad blijft zitten omdat de buurman tegen inkoopprijs hetzelfde artikel in de uitverkoop heeft gedaan. Of dat je als leverancier blijft zitten met een onbetaalde rekening.
V&D was toch al een eindje hiermee op weg had ik de indruk.
Concurrentie
Primark en Action doen niet aan dure marketing als tv-spotjes, hebben geen geldslurpende webwinkel, zitten niet op de duurste locaties (of wèl, maar weten als trekpleister korting te bedingen op de huur). En mede daardoor zijn ze qua prijs/kwaliteit zo aantrekkelijk dat klanten gratis reclame voor ze maken. Bovendien zijn het geen tussenhandelaars. Ze kopen rechtstreeks in bij de producenten. Waarom de Primark zo goedkoop kan zijn.
Ecommerce
Mee willen doen aan ecommerce terwijl je al een stenen winkel hebt. Het is de omgekeerde wereld. V&D heeft begin november 2015 zijn webwinkel nog compleet vernieuwd. Terwijl webwinkels ondertussen alles uit de kast halen om zo snel mogelijk te leveren en de klant het zo makkelijk mogelijk maken door bij afhaalpunten opties aan te bieden als pashokjes en gelijk retourneren. Bij een stenen winkel kun je sowieso het product per direct meenemen! Je hoeft geeneens van te voren te bestellen èn betalen voordat je wat kunt passen.
Nog geen vijfde deel wordt online verkocht (ik zie een percentage variërend tussen de 5 en 19%, het zal afhankelijk van het type product wezen). De grote online spelers maken nauwelijks winst.
Kortom
Mijn tips voor V&D: Geen geldslurpende webwinkel naast een stenen winkel. Niet inzetten op service en beleving als je iets verkoopt dat een ander ook verkoopt omdat de klant koopt waar het het voordeligst is. Spullen verkopen die een ander niet verkoopt. Afspreken met de leverancier dat je een dienstverlener wordt in plaats van een handelaar die inkoopt en verkoopt.
En wachten totdat klanten weer willen (moeten) betalen wat het kost. Daarvoor hoeven alleen de onder de kostprijs leverende toko's failliet voor te gaan. Maar zolang daar van buitenaf geld in wordt gepompt....
Nog geen vijfde deel wordt online verkocht (ik zie een percentage variërend tussen de 5 en 19%, het zal afhankelijk van het type product wezen). De grote online spelers maken nauwelijks winst.
Voor juist perspectief. Omzet/winst pure webplayers, omnichannelaars, pure fysieke retailers. Nu met mooiere lay-out pic.twitter.com/NBSGf0wQsW
— Hans van Tellingen (@hansvtellingen) 7 januari 2016
Het enige dat een stenen winkel online zou kunnen doen is etalage (laat zien wat je verkoopt), extra voorraad en producten die sowieso besteld moeten worden (gordijnen, foto-producten, catering). Thuis kunnen klanten alvast kijken naar de nieuwe collectie. Als in de winkel het product in jouw maat of kleur niet op voorraad is, dan kun je het afrekenen en stuurt de leverancier het rechtstreeks naar je toe.Kortom
Mijn tips voor V&D: Geen geldslurpende webwinkel naast een stenen winkel. Niet inzetten op service en beleving als je iets verkoopt dat een ander ook verkoopt omdat de klant koopt waar het het voordeligst is. Spullen verkopen die een ander niet verkoopt. Afspreken met de leverancier dat je een dienstverlener wordt in plaats van een handelaar die inkoopt en verkoopt.
En wachten totdat klanten weer willen (moeten) betalen wat het kost. Daarvoor hoeven alleen de onder de kostprijs leverende toko's failliet voor te gaan. Maar zolang daar van buitenaf geld in wordt gepompt....