Ecommerce-tips voor de Hema

Bedrijven die een webwinkel gebruiken als marketingtool:
Met gratis afhalen lokken ze de klanten naar hun stenen winkels in de hoop dat ze daar nog iets extra's kopen. En om geen marktaandeel te verliezen bieden ze hun waren online aan tegen dezelfde onrendabele condities als Bol en Zalando. Bedrijven waarbij alleen omzet en de markt kapot maken telt.

Ik was, 2 jaar geleden, zo naïef om te denken dat ze daar, als ze eenmaal door zouden krijgen dat Ecommerce op deze manier alleen maar geld kost en niets oplevert, vanzelf mee op zouden houden.
Zoals De Bijenkorf dat in 2006 deed.
Maar nee.

Neem nou de Hema.

Vroeger, toen ze nog geen webwinkel hadden, fietste ik wel eens naar de Hema voor kleding voor mijn kinderen. Regelmatig balen als de maat die ik nodig had van de aanbieding uitverkocht bleek.
Dus hee, ideaal toen die webwinkel er kwam. Gooide ik online mijn karretje vol en stond het een paar dagen later klaar bij de kassa. Hoefde ik die drukke winkel niet door te sjokken. Iemand anders die de spullen in de juiste maten voor me bij elkaar zocht. Deze service was gratis! Terwijl er toch een prijskaartje aan hangt; orderpicken, verpakken, verpakkingsmateriaal, transport en opslag bij het filiaal. Bovendien was er soms korting die offline niet gold. En het online assortiment was groter dan in het filiaal in mijn dorp.
Zo lok je inderdaad klanten naar een filiaal, maar extra omzet levert het nauwelijks op. Een enkeling zal nog een impulsaankoop doen en een aanbiedinkje meepikken. Ze zijn vooral een concurrent van zichzelf.
Ergo. Het is omzet die soms de kostprijs ervan niet overstijgt. Voor deze service geldt namelijk geen minimum bestelbedrag. Dochter bestelde ooit een, steeds in de lokale Hema uitverkocht, rolletje kaftpapier online. Mèt 20% korting. Een, in 2 aan elkaar geplakte fles-dozen en bubbeltjesfolie omwikkeld, rolletje lag klaar bij de kassa. Voor € 3,15.

Klanten lokken
Ikea pakt dat beter aan. Ze hebben inmiddels wel een webwinkel, maar ze zijn niet zo dom om gratis afhalen aan te bieden. Dan zou geen mens meer die winkel doorsjokken en impulsaankopen doen. En de thuisbezorgkosten zijn dusdanig hoog* dat de klant denkt, ik rijd wel ff naar de winkel. Tenminste als het artikel in zijn auto past. Anders is bezorging toch goedkoper dan zelf een aanhanger en mankracht huren.
Of kijk naar H&M. Afhalen in winkelfiliaal niet mogelijk. Ongeacht de bestelgrootte € 4,90 bezorgkosten dus klanten zullen niet snel iets onder de € 10,- bestellen. En ze rekenen € 1,- retourkosten om te voorkomen dat mensen meerdere maten bestellen van hetzelfde. Terugbrengen naar de winkel en ruilen voor een andere maat of ander kledingstuk is dan wel weer gratis. Over klanten lokken gesproken.

Tips voor de Hema
  • Wees anders. Richt je op eigen producten. Producten waarvoor de klant speciaal naar de Hema gaat. Online geen assortimentsuitbreiding met niet Hema-artikelen waar geen euro mee verdiend wordt. Ga toch niet de strijd aan met de bedrijven die tegen of onder de kostprijs werken en die hun winst moeten halen uit een beursgang.
  • Hanteer een minimum bestelbedrag.
  • Haal de artikelen die offline goed verkopen uit de webwinkel waardoor de klant weer naar winkel gelokt wordt.
  • Richt je online op producten die sowieso besteld moeten worden en waar een wachttijd op zit: Maatwerkproducten als gordijnen en zelf ontworpen fietsen**. Foto 's, foto-albums en artikelen met opdruk. En gebak.
  • Eén van de voordelen van online bestellen is dat je niet naar de winkel hoeft. Skip afhalen in de winkel voor de standaardartikelen, want dat blijft omzet waarvoor de klant naar de winkel moet en dat gaat ten koste van.....de winkelomzet. Alleen gebak, foto-artikelen en gordijnen kunnen op bestelling afgehaald worden. Net zoals dat voor het webwinkeltijdperk was. En dát afhaalmoment wordt wèl gebruikt om een rondje door de winkel te maken.......
En in hemasnaam. Verplicht de klant niet om naar een stenen winkel te komen als hij maatwerk gordijnen wilt bestellen. Als iets conversie-verlagend werkt....... Het is maatwerk wat de klant bestelt. Dat is een onherroepelijke bestelling waarvoor je een aanbetaling mag vragen. De klant kan de stoffen vooraf vrijblijvend bekijken als hij wilt, een groot voordeel t.o.v. de online aanbieders zonder zoveel filialen.

Ik hoop dat Hema het gaat redden. Hema is overigens niet de enige die de webwinkel als marketingtool gebruikt. Voor V&D gelden dezelfde tips....



*Bezorgkosten zijn recentelijk verlaagd. Nu zijn ze kostprijstechnisch te laag en legt Ikea er op toe.

**Zelf je fiets online samenstellen blijkt helemaal niet meer te werken.