Alsof problemen benoemen een oplossing is. Klikspaan boterspaan.
Oneerlijke concurrentie ontstaat als de ene partij zich niet aan de regels houdt en de ander wel, of als er onder de kostprijs gewerkt wordt. Oneerlijke concurrentie is onder meer:
- Iemand/iets anders de rekening laten betalen om de allergoedkoopste te kunnen zijn. De plofkip. De naaisters in Bangladesh.
- Geld toeleggen op klanten door verzenden en retourneren gratis aan te bieden. Lees het Zalando Effect.
- Een vieruurtje bij de Hema ver onder de kostprijs. Werkt overigens averechts want ik ga daar niet meer zitten om 15.00 uur want dan betaal ik teveel en om 16.00 uur is het er te druk en zit je tussen de #gratisdingenzoekers.
- Een wereldwinkel die draait op vrijwilligers en geen personeelskosten heeft.
- Bepaalde winkelketens die geen of minder huur betalen omdat ze als trekker gezien worden voor een winkelcentrum.
- Winkels die geen btw afdragen. Winkels die personeel zwart uitbetalen.
- Copycats die auteurs-, merkrechten of patenten schenden.
- En inderdaad illegale verkooppunten. Op plaatsen waar gemeenten het anderen niet toestaat.
Maar ach, er is zoveel oneerlijk. Kleine winkeliers die 2 jaar lang loon moeten doorbetalen voor een zieke werknemer bijvoorbeeld. Kosten hebben voor verzekeringen, arbodiensten, reïntegratie en passende arbeid. Bij grote werkgevers middelen kosten voor zieken uit. Voor een winkelier met 3 man personeel is een langdurig zieke de doodsteek. En per 1 januari 2014 moeten werkgevers ook nog gaan betalen voor zieken met tijdelijke dienstverbanden. Terwijl ze zelf niet ziek kunnen worden. Omdat de verzekering of niet te betalen is, of niet uitkeert bij aandoeningen waar je personeel zich wel voor kan ziekmelden. Dààr zou ik me maar eens druk over maken als Detailhandel Nederland. Lees de brief van @Corinezelf aan Mark Rutte.
En ach, wat ook zo oneerlijk is, is dat ik als webwinkelier een klant wettelijk verplicht ben om zijn geld terug te geven bij een retour. Inclusief het bedrag dat ik uitgegeven heb om het product te versturen, de kosten van de idealbetaling en het verpakkingsmateriaal.
Werkt averechts voor de fysieke winkelier. "Oh ik bestel het wel online i.p.v. naar het winkelcentrum te rijden, parkeergeld te betalen en de kleding te passen. Online moeten ze toch mijn geld incl. verzendkosten teruggeven."
Fysieke winkels zouden het moeten zoeken in de meerwaarde die ze hebben t.o.v. de webwinkeliers. Dat consumenten het product kunnen zien, het product gelijk kunnen meenemen, kunnen passen, dat ze geholpen worden met uitkiezen, dat het gezellig is in de winkel, dat het er lekker ruikt, dat er een muziekje draait. Enz. enz.
En houdt toch alsjeblieft op met het concurreren op prijs en met een vingertje naar anderen wijzen. Zorg dat je beter, unieker, aardiger, aantrekkelijker bent i.p.v. goedkoper.