Via de blogacademie die het via Mindpepper had |
Samen met Jacob Jan Voerman langs de Zen-meetlat van Thomas J. Leonard. Zijn aanvullingen op mijn opmerkingen staan in courier. Op zijn blog vind je deze week in 7 delen* mijn aanvullingen op zijn opmerkingen.
Volg je eigen pad. Dat is volgens mij de essentie. Voor jou een makkie, want volgens mij ben je pionier, en heb je het allemaal zelf uit moeten zoeken omdat de informatie er gewoon niet was. Volgens mij ben je al Zen omdat je hebt opgepakt waar je plezier in had.
1. Beloof niets
Verkooppraatjes, resultaat beloven. Ik ben er allergisch voor. Ik doe meestal wat ik leuk vind. Administratieve verplichtingen daargelaten.
Dat bedoel ik dus. Gewoon eigenzinnig je gang gaan, dat vind ik mooi aan jou.
2. Teken niets
Daarom ben ik zelfstandig ondernemer. Zodat ik aan niemand verantwoording hoef af te leggen.
En dan word je eigenwijs. En daar loop je niet voor weg, voor die eigenwijsheid. Staan waar je voor staat. Knap vind ik dat.
3. Bied niets aan
Offertes, aanbiedingen, betaalde reclame. Het is achterhaald. Alles wat je te bieden hebt moet je helder en eerlijk online zetten. En zorgen dat mensen het kunnen vinden als ze ernaar op zoek zijn. Zorg voor tevreden klanten. Klanten die jouw ambassadeurs worden en aanbevelen. Want een online zoektocht begint tegenwoordig niet altijd meer bij Google.
Dat is waar ik me steeds meer aan ga ergeren. Dat verkopers niet meer gewoon hun producten in de etalage hebben, maar dat ze een totaaloplossing willen aanbieden. En ja ik houd van echte betrouwbare winkels. Die totaaloplossing wil ik alleen maar als ik al een trouwe klant ben. Ik heb bijvoorbeeld een fietsenmaker en een garage die ik compleet vertrouw. Daar loop ik binnen en zeg “doe me een fiets of auto voor die prijs” en die krijg ik dan. Ik ga daar ook nooit meer weg. Geen van beiden doet trouwens ook maar iets met social media. Geen van beiden heeft reclame nodig. Klanten zat.
4 en 5. Verwacht niets, heb niets nodig
Ja, ik heb meer dan genoeg. En heb dus niets nodig. Ik zou er meer van moeten genieten. Dat wel.
Goed om bij stil te staan, inderdaad.
6. Creëer niets
Dat vind ik een lastige als ontwerper zijnde. Ontwerpers creëren. Ik probeer weliswaar in te spelen op de vraag en geen onnodige, onzinnige dingen te bedenken. Maar toch.
Nee, joh. Je moet juist niet inspelen op de vraag. Je moet maken wat je maakt omdat je voelt dat je het moet maken. Laat die vraag je inspireren. En creëer dan. Maar creëer als spel, om jezelf uit te drukken. Daar is altijd behoeft aan, aan echte creatie. Uit het resultaat van iemand die ergens een weg vind om zichzelf uit te drukken. Dat is de spiegel die we nodig hebben.
7. Veroordeel niemand (jaja, die had ik verkeerd vertaald *~*)
In de loop der jaren heb ik geleerd dat ergernis bijna altijd voorkomt uit iets dat bij jezelf ligt. Je had anders moeten reageren, je had het anders moeten aanpakken, je bent er niet goed in terwijl je dat wel graag zou zijn (jaloers) enz. Veroordelen komt meestal voort uit irritatie/ergernis. Toch zondig ik regelmatig op dit punt. Ik veroordeel mensen die op een oneerlijke manier hun geld verdienen. Die onder de kostprijs werken en waar derden de rekening van betalen (plofkip, uitbuitcontracten). Verkooptechnieken toepassen om mensen iets aan te smeren wat ze niet nodig hebben of beter elders kunnen kopen (Tellsell, busreisjes met verkoopshows). Gebakken lucht verkopers, die illusies verkopen, die niet haalbare resultaten beloven (anti-rimpelcrème, word miljonair). Ondernemers die niet meer bezig zijn met hun product maar met zoveel mogelijk geld verdienen. En hoe herkenbaar, ook dit veroordelen komt uiteraard voort uit ergernis en jaloezie. Ik gun ze de verdiensten niet.....en zou zelf, vind ik zelf, wat meer geld moeten verdienen.
Jezelf zijn is ook niet oordelen. Op het moment dat je tevreden bent met wie je bent is het ook helemaal niet meer nodig om te oordelen. ik denk dat het andersom ook werkt. Dat als je stopt met oordelen, je dichter bij jezelf komt. En ook over jaloers zijn niet oordelen. In dat jaloerse gevoel zit iets van jezelf dat naar buiten wil, en nog niet mag. En voor het overige: eens. Vreselijk al die lucht verkopers. Maar ik heb net ook het laatste punt gelezen. 14. Benoem het, maar laat het verder.
Tevreden zijn over jezelf? Het is meer acceptatie, berusting. Het is zoals het is.
Ja benoemen. En verder laten rusten. Niet aan irriteren. Aan verkopers die verleiding noodgedwongen moeten toepassen omdat ze een product hebben dat anders niet verkoopt, een product waar niemand op zit te wachten of dat je beter elders kunt kopen.
Uitermate grappig dit puntje nummero 7. Ik vertaal hem verkeerd en kom uiteindelijk uit op het juiste woord; verleiden. Dat is wat ik veroordeel. En nog grappiger. Juist dit puntje deed mij voor jou, Jacob Jan, kiezen om van gedachten te wisselen over deze 14 punten. Omdat jij daar beter in bent. In het niet (ver)oordelen. Ik ben te dol op fitties daarvoor. Heerlijk als mensen het niet eens zijn met mijn oordelen/meningen.
"Door niet te oordelen schep je stilte in je geest" is een boeddhistische uitspraak.
8 en 9. Doe niet alsof iets ...
Richt je op het product. Niet op de verkoop ervan. Wat goed is verkoopt zichzelf. Is wel lastig in deze tijd van overaanbod van alles.
Jaa. Lekker ouderwets weer producten in plaats van oplossingen. En dan goed zichtbaar. In de etalage. Op internet. En dan kijke kijke en pas kopen als het goed voelt. En al helemaal niet doen alsof ik gek ben dat ik het niet koop, dat maak ik zelf wel uit, dank je.
Ik denk dat hier ook bedoeld wordt dat je niet zelf degene moet zijn die iets hyped of adrenaliseerd? Anderen moeten dat over je product zeggen. Dat ze enthousiast zijn over je product. Zelfpromotie wordt meestal niet op prijs gesteld. Mijn haren gaan er in ieder geval recht van overeind staan.
Ik las laatst ergens dat je recensies van klanten eerst zelf moet herschrijven voordat je ze op je eigen site plaatst. Brrrr.
10. Repareer/heel niet, alleen jezelf
Daar had ik in eerste instantie niets ingevuld. Ik ben groot voorstander van repareren. Dat beperkt de afvalhoop. Ik mis hier de clou? Als iemand het weet?
11. Plan niet
Nog nooit een ondernemersplan gemaakt. Maar ik heb een calculerende geest die snel uitrekent wat iets oplevert. Een eindeloze todo-lijst, waar de dingen die ik niet leuk vind om te doen eeuwig op staan. Toch moet ik me af en toe wel houden aan een planning. De btw-aangifte moet op tijd gedaan worden. De bestellingen moeten iedere dag voor een bepaald tijdstip gepost zijn.
Ja, aan sommige planning ontkom je niet. Hoe werkt zo’n calculerende geest? Lijkt me fijn. Ik kan dat juist niet. Ik reken me altijd te rijk, en blijk achteraf altijd een gat in mijn rekening over te houden. Als je zo snel op dingen in kunt spelen, en met een “hunch” aan de slag kan. Dat lijkt me schitterend. dat is denk ik, echt ondernemerschap. Ik ben geen ondernemer, ik ben artiest. (Dan ben je ook ondernemer, en dan moet je nodig iets van ons leren, roepen nu alle ondernemerscoaches)
Calculerend klinkt als berekenend. Dat bedoel ik niet. Ik reken snel. Ik zie in één oogopslag het kostenplaatje, de marges, de btw, personeelskosten etc. Lang voordat Zalando cijfertjes bekend maakte had ik al door dat dat concept niet winstgevend is. Dat de verliezen lager liggen dan ik dacht komt omdat een deel van de rekening aldaar door derden wordt betaald.
Ja, artiesten zijn ook ondernemers. Ehhhh ondernemerscoaches leren je hoe je ondernemerscoach wordt? En je wilt artiest blijven toch?
12. Leer niet
Deze had ik net als nr. 10 open gelaten. Omdat je je hele leven blijft leren als het goed is. De clou heb ik na lezing van Jacob Jan's versie gevonden.
Het is "al doende leert men". Blijf niet hangen in het leren. Ga doen. Niet eerst een cursusje hoe je moet ondernemen of een ton verdienen. Ga ondernemen. Start met geld verdienen. Al doende leert men. Of niet. Ga je weer wat anders doen.
13. Word niemand, blijf je jezelf
Kijk niet naar anderen. Vergelijk niet met anderen. Wie zegt dat zij het goed doen? Wie zegt dat jij dat ook kunt en/of leuk vindt om te doen? Een kopie loopt altijd achter op het origineel. Bovendien is copycatten niet aardig.
Lukt jou dat? Ja, ik denk dat jou dat lukt. Ook hier weer een beetje jaloers dat je zo veel zelfvertrouwen hebt. Zodat je niet zo vatbaar bent voor de “doe ik het wel goed?” en daarmee dus ook niet zo voor de angstmarketing. Ik heb mezelf aangeleerd om niet meer te kijken, want ik voel het aan me trekken.
Da's zo verkeerd aan een piramide-systeem. Je leidt kloontjes op. Clowntjes.
Dat is niet Zen. Zen is inzicht in je eigen ware aard. Daar moet je je op concentreren.
En nee, daarmee zeg ik niet dat ik het goed doe. Ook al heb ik nog zoveel copycats. Ik doe iets wat bij mij past.
14. Verander niets
Ja, wees eerlijk. Ik kreeg laatst een enorm compliment over een uitgevoerde website-check; "Graag net zo eerlijk als de eerste ronde". Gaf meer voldoening dan het geld wat ik ermee verdiende.
Ja, dat hoort denk ik bij het zelfvertrouwen. Dat je ook eerlijk alles kunt zeggen. Eerlijk ook in de zin van feitelijkheid. Niet veroordelend, maar zeggen wat je ziet.
#Zzzzz Zen!
De 7 delen Zen en marketing van Jacob Jan Voerman vind je hier:
Deel 1; Met dank aan Kitty Kilian voor de inspiratie
Deel 2; Projectie
Deel 3; "Heb niks nodig", kan dat?
Deel 4; Stop met verleiden
Deel 5; Niet hypen, niks fixen
Deel 6; Plannen en leren
Deel 7; Leef je eigen waarheid