Dit stukje had oorspronkelijk als titel "coaches". Maar "succes", een veelgebezigd woord door coaches, is een betere titel. Succes begint net zo'n jeukwoord te worden als gratis.
Een coach verdient zijn geld met het begeleiden van een persoon bij bepaalde handelingen om tot betere prestaties te komen. Hij geeft aanwijzingen tijdens het uitvoeren van een sport. Hij motiveert en pept je op als je wilt afvallen.
Als
- Inspireren is geen coachen. Dat zijn voorbeelden.
- Kennis overdragen is geen coachen. Dat zijn leraren.
- Sommige dingen gebeuren daar valt niets aan te coachen.
- Sommige handelingen moet je niet laten coachen maar uitbesteden. Omdat je er geen talent voor hebt. Omdat je er nooit lol in gaat krijgen.
Of de psychosecoach. Bel je die op zodra je een psychose voelt opkomen? En dan komt die naast je zitten en geeft aanwijzingen? Of is dat een therapeut in coachskleren die je helpt om er zo goed mogelijk mee om te gaan?
Dooddoeners
De wervingskreten zijn tenenkrommend. Open deuren waar iedereen wel doorheen wilt.
Creëer je eigen werk! Vind meer voldoening in je werk! Moeiteloos leven. Meer klanten vinden. Passief een inkomen verdienen. Slapend rijk worden. Met 4 uur per week een maandinkomen verdienen. Vanuit je luie stoel een onderneming leiden. Minimaal een ton verdienen als ZZPer. In 10 stappen een succesvolle webwinkel. Nummer 1 worden en blijven in Google. Effectievere emailmarketing. Zelf een geweldige website bouwen. Zakelijk succesvol worden op internet. Inkomsten vergroten als kunstenaar/fotograaf/schrijver. Het gat in de markt vinden. Word miljonair.
Het leven, ondernemen, geld verdienen, een relatie, je gezondheid. Dat zijn dingen die g e b e u r e n, dingen die afhankelijk zijn van omstandigheden, de markt, de tijdgeest, genen, individuele eigenschappen, talenten, de mensen om je heen enz. Geen dingen die een coach voor je kan regelen.
Niet alles is voor iedereen weggelegd.
De een is goed in wiskunde, de ander kan prachtig zingen. Nadoen, imiteren, hetzelfde doen, een succespad volgen. Het werkt niet. Omdat ieder mens anders in elkaar steekt. Omdat de markt, de tijdgeest verandert. Omdat de wereld niet zit te wachten op meer van hetzelfde. Omdat de een geluk heeft en de ander tegenspoed. Omdat we niet allemaal een werkgever met personeel kunnen zijn.
"Ontsnap uit het mutsenparadijs". De zoveelste successtory die ervan uit gaat dat iedereen (met name vrouwen) financieel onafhankelijk kan worden. Schrijfster roept op om niet bescheiden te zijn; de grootste kamer en auto op te eisen. Dat gaat dwars tegen mijn consuminderprincipes in. Ik ben afgehaakt bij het moment waarop de schrijfster trots meldt dat ze haar secretaresse ontsloeg. Omdat deze haar een ligakoek bracht tijdens een meeting die uitliep. Een daad van ondermijning van vrouwelijke macht vond de schrijfster. Gewoon bezorgdheid dacht ik. En al helemaal geen reden om iemand te ontslaan. Schrijfster heeft andere normen en waarden. Ziet niet dat creativiteit er bij sommige mensen gewoon uit moet. Dat macht en geld niet voor iedereen de drijfveren zijn. Dat laagbetaald werk ook waarde heeft. Doe mij dan toch maar het boek van Ratelband voor de benodigde peptalk. Die noemt het beestje dat succes heet tenminste bij zijn naam. Tsjakka.
De wijsheid in pacht hebben
Getriggerd door bepaalde termen beland ik soms op websites waarvan ik me afvraag of de aanbieders de sprookjes die ze vertellen zelf geloven?
- "Een succesvolle webwinkel opzetten" door iemand die vroegtijdig gestopt is.
- "Effectievere nieuwsbrieven versturen". Effectiever dan wat? Weet die persoon nog niet dat de nieuwsbrief stevig aan waarde heeft ingeboet? Dat is de tijdgeest. Van een doorklikratio van meer dan 95% is het bij mij in 10 jaar tijd in ieder geval gedaald naar een kleine 10%. Meer af- dan aanmeldingen tegenwoordig. Tuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen.
- "Word miljonair" door iemand die dat zelf (nog) niet is.
- Resultaat beloven met SEO.
Terwijl hun eigen site vol met achterhaalde SEO-trucjes staat.SEO is niet meer. Je optimaliseert voor bezoekers.
Ik ben eerder geneigd om diensten af te nemen van iemand die ik geweldig vind en niets belooft, dan iemand die zijn diensten als geweldig beschrijft. Bij die laatste verwacht ik een addertje onder het gras, die heeft het klaarblijkelijk nodig om zijn diensten in superlatieven te beschrijven.
Verkooptechnieken
Niet dat ik er niet in geloof. Verkooptechnieken werken wel degelijk. Maar het is mijn ding niet. Ik wil iets verkopen omdat men het nodig heeft*. Niet dankzij een truc als;
- Angstmarketing. Prachtig omschreven door Elja Daae
- Het probleem van de klant benadrukken. Miljarden zijn er verdiend met antirimpelcrème en buikspiertrainers.
- Schaarste creëren. Dit is echt de allerlaatste mevrouw. Nog maar één plekje in de cursus.
- Korting. Alleen vandaag 25% korting.
- Schuldgevoel creëren. Iets gratis weggeven waardoor de klant zich verplicht voelt iets bij je te kopen.
Of omdat klanten steeds minder goed luisteren? Omdat ze door de vele aanbiedingen het product niet meer zien? Omdat ze de verkooppraatjes niet meer geloven en afgaan op recensies en hun netwerk? Omdat ze liever gericht op zoek gaan dan 20 reclame-folders doorworstelen?
Of omdat gratis niet meer werkt? Nederlanders zijn gewend geraakt aan gratis. De wederkerigheid, het voor wat hoort wat principe, is weg. Bij Zalando worden de verzendkosten voor je betaald. Toch voelt de klant zich niet verplicht om daar te kopen want de helft gaat retour. Een gratis e-book wordt minder goed gelezen dan een betaalde, en het was toch gratis? Dan hoef ik daar toch geen tweet voor te betalen? Het interesseert de gratisdingenzoeker niet of hij geld in jouw laatje brengt.
Wat nu?
Geen succespraatjes meer geloven. Niet hetzelfde willen bereiken als een ander. Niet in verkooptrucs trappen. Geen coaches meer inhuren voor activiteiten waar je geen talent voor hebt. Wat dan wel?
- Besteed dingen uit.
- Shit happens, de kunst is er zo goed mogelijk mee om te gaan.
- Tel je zegeningen. Echt, het kan altijd erger.
- Doe je eigen ding. Doe waar je passie ligt. Doe waar je goed in bent.
- Blijf leren. Vergroot je kennis. Volg de markt.
- Communiceer. Geef, en sta open voor kritiek, peptalk en advies.
- Werk niet onder de kostprijs. Geld moet rollen.
- Wees helder en eerlijk.
* Hier, in dit gastblog over SEO (!), beschrijf ik dat in de eerste 2 alinea's.