Coaches

Mijn stukje over coaches succes, daar miste nog iets. Dit filmpje van Jacob Jan Voerman is het ontbrekende puzzelstukje! Daarom heet dit blog wèl coaches. Zoals ik oorspronkelijk van plan was bij die successtory.




Een coach is altijd 1 op 1!
Aha! Dat is het kwartje!

Een coach begeleidt één persoon bij bepaalde handelingen om tot betere prestaties te komen. Een coach belooft geen resultaat. Daar moet je zelf aan werken. Tijdens de begeleiding wordt er rekening gehouden met gebeurtenissen, omstandigheden, talenten. Denk aan een afvalcoach.
En tuurlijk, je laat je alleen coachen bij handelingen waar je beter in wilt worden.
Dus die arme opruimcoache uit het vorige stukje. Dat is wel degelijk een coach! Alleen zou ik hem zelf nooit inhuren.......

Meerdere mensen tegelijk begeleiden is trainen. Geen coachen. Kennis overdragen aan een groepje gebeurt door een leraar. De trainer of leraar geeft instructies, houdt controle, geeft antwoord op vragen. Groot voordeel boven coachen is dat er meerdere mensen tegelijk begeleid kunnen worden.
Wordt de groep te groot, dan verdwijnt de interactiviteit. Dan wordt het inspireren in plaats van begeleiden. Denk aan een grote groep studenten in een collegezaal of mensen die een lezing volgen. Een boek/blog lezen of een filmpje kijken van iemand die je bewonderd heeft hetzelfde effect. Je laat je inspireren.
Voordeel van deze schaalvergroting (coach -> trainer -> inspirator) is dat het betaalbaarder wordt. Eén op één coaching is arbeidsintensief en prijzig, een cursus volgen kost minder en een boek koop je al voor € 20,-.

Businesscoaches
  • Businesscoaches richten zich op ZZPers die meer geld willen verdienen.
  • Businesscoaches werken zelden 1 op 1. Businesscoaches werken zelfs vaak niet met kleine groepjes.
  • Businesscoaches passen verkooptechnieken toe. Opdat je uiteindelijk inspiratie van ze koopt voor de prijs van coaching.
Er is niets mis met inspiratie.Als jij heel goed bent en je inspireert veel mensen, dan word je gevraagd voor lezingen, verkoopt je boek goed, komen er veel mensen naar je optreden en heb je veel fans die gratis reclame voor je maken.

Wat leer je bij een businesscoach?
  • Verkooptechnieken gebaseerd op de 6 principes van Cialdini. Vooral veel gratis aanbieden (voor wat hoort wat principe), zelfpromotie (autoriteit), resultaat beloven, problemen van klant benadrukken (commitment)  en kunstmatige schaarste door kortingconstructies. Ze maken er een soort trukendoos van. Lees ook: het geheime genootschap en Cialdini.
  • Een massaproduct in de markt zetten voor de prijs van een uniek. Bijvoorbeeld een filmpje/boek/cursus verkopen als zijnde een coachingstraject.
Dus als jij fotograaf bent, dan leer je niet hoe je je foto's beter kunt verkopen. Maar leer je hoe je met de Cialdini-trukendoos een schaalbare dienst kunt verkopen.
Veel gecoachten raken zo geïnspireerd dat ze hun oorspronkelijke vak verlaten en ook businesscoach worden. De beruchte piramide.

Cialdini als truc toepassen werkt niet voor de lange termijn. Zelfpromotie wordt niet aardig gevonden. Zeggen dat je een autoriteit bent is iets heel anders dan dat anderen dat over je zeggen. Cialdini heeft zelfs onderzoek gedaan naar mensen die vinden dat ze HET zijn en mensen waarvan anderen zeggen dat ze HET zijn. Er zit weinig overlap tussen beide groepen. En de groep die het van zichzelf vindt blijkt niet open te staan voor nieuwe en andere inzichten.
Met verkooptrucjes zul je altijd actief bezig moeten blijven met verkopen. In plaats van dat er fans ontstaan die dat voor je doen.

Een enkeling heeft wèl baat bij zo'n coachingstraject. Omdat een enkeling met zijn schaalbare dienst zo goed is dat hij, ondanks de Cialdini-trukendoos die hij toepast, daadwerkelijk door anderen als inspirator gezien gaat worden.