Het aantal startende webwinkels is groter dan ooit. Het lijkt zo leuk, een webwinkeltje, voor erbij, als hobby, om een extra zakcentje te verdienen.
Je kunt ze tegenwoordig zelfs gratis hosten. Moeilijk is het allang niet meer en sinds kort kun je je winkel ook al koppelen aan de post; www.postnl.nl/zakelijk/webwinkelstarten. Niets wat je nog tegenhoudt om een webwinkel te beginnen.
Dat heeft een keerzijde. De markt wordt overspoeld door amateuristische, geen-btw-berekende, hobbymatige, krenten-uit-de-pap-pikkende of kopiërende webwinkels. Webwinkels die vaak binnen 2 jaar weer stoppen en hun geld- en tijdsinvestering kwijt zijn.
Amateurs
Een heleboel starters kunnen niet rekenen. Een heleboel starters weten niet dat ze btw moeten afdragen. Een heleboel starters weten niet dat ze de tijd om het product te maken in rekening moeten brengen. Een heleboel starters denken dat kopers in een webwinkel vanzelf komen, weten niet dat je daarvoor moet investeren in promotie, mooie foto's, goede productomschrijvingen, reclame, SEO enz. Een heleboel starters weten niet dat je over wat je overhoudt belasting moet betalen. Ze realiseren zich gewoon niet hoe een verkoopprijs tot stand komt.
Het kan natuurlijk zijn dat ze het 100% voor de hobby doen en helemaal geen winst willen maken.
Kopiëren
Bovengenoemde amateurs kunnen #copycats zijn. Het zijn de mensen die denken bij een origineel product; als ik zelf een lapje stof of knotje wol koop kan ik het voor een fractie van de aangeboden prijs maken. Ze zien daar handel in en voilà een nieuwe webwinkel is geboren. Uiteindelijk zullen ze toch op dezelfde prijzen uitkomen als het origineel, maar tegen die tijd zijn ze vaak al verdwenen.
Krenten-uit-de-pap-pikkers
Een andere groep wordt gevormd door de krenten-uit-de-pap-pikkers. Die bezoeken geen beurzen of groothandels, gaan niet naar het buitenland voor spullen, hebben nooit een artikel als eerste in de webwinkel en/of houden geen vakbladen bij. Ze zien spullen in tijdschriften, lezen dat erover geblogd en getwitterd wordt, volgen webwinkels die altijd het nieuwste van het nieuwste verkopen en gaan dan gericht op zoek naar de groothandel. De pioniers (die continu speuren en inkopen met groot risico omdat ze niet weten wat het product doet in de markt) zijn de dupe. Soms worden zelfs schaamteloos foto's en/of teksten overgenomen. De groothandel zou de pioniers beter moeten beschermen door niet aan jan-en-alleman te verkopen, door kopers eerst te checken en door een hoge eerste drempelorder.
Klanten
Starters moeten zich realiseren dat klanten een reden moeten hebben om bij een webwinkel te kopen. Omdat je een uniek product hebt, omdat je goedkoper bent, omdat je een betere service biedt, omdat je sneller kunt leveren, omdat je kwalitatief betere spullen hebt, omdat je altijd het nieuwste van het nieuwste hebt, omdat je je gespecialiseerd hebt in een bepaalde niche of ........ omdat ze jou beter kennen. Bekendheid krijg je door reclame, promotie, veel (facebook)vrienden, bloggen, twitteren, netwerken enz. en ook dat kost tijd en geld.
Gevolgen
Amateuristische en/of kopiërende webwinkels verdwijnen weliswaar meestal vanzelf. Maar ze vervuilen de markt. Ze zetten de prijzen onder druk. De serieuze webwinkelier wordt minder zichtbaar. De serieuze webwinkelier moet meer investeren in reclame en vindbaarheid. Klanten zien door de bomen het bos niet meer. De kwaliteit van het aanbod en de service daalt en geeft de kleine webwinkelier een slechte naam.
Er is heus markt voor kleine creatieve webwinkels met leuke mooie originele al-dan-niet-zelfgemaakte producten zoals omschreven in het boek Maak Het van Machteld Stilting (zie rechterkantlijn). Maar het is keihard werken en het gaat niet vanzelf zoals vele starters denken.
Leuke artikelen bij dit bericht:
http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/starten-webwinkel-vaak-onderschat.html
http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2011/06/impact-van-verplinternet-op-e-commerce/index.xml
http://www.webwinkelweblog.nl/algemeen/kwaliteit-van-webwinkels-daalt-door-amateurs.html
http://twinklemagazine.nl/weblog/2011/05/zolderkamerterroristes/index.xml