Er zijn tijden dat 40 - 50% van mijn twitter-timeline over goodies gaat en ik krijg regelmatig mentions en DM's met de vraag of ik goodies heb. Nee dus!
Reden 1: Consuminderen
Ik ontvang graag een goodiebag, daar niet van. Maar doe dus, net zoals vele anderen, meestal niets met de prulleria. Het blijft liggen op tafel of verdwijnt in een laatje. De leukste dingetjes wil ik nog wel eens (zonder reclame-kaartje) op een kadootje plakken.
Het zijn dingen die ik NIET nodig heb. Het is verspilling van energie en materialen.
Reden 2: Het is een relatief dure reclame-vorm
Gratisdingenzoekers zijn nog geen klanten. In het stenen tijdperk, toen ik nog een winkel had onder de spoorbogen bij station Bergweg in Rotterdam deed ik mee aan Felicitas. Ik had een bon waar mensen een gratis prulletje konden komen ophalen, met als doel ze naar mijn winkel te lokken. Ze kwamen, van heinde en verre, leverden de bon in, kochten niets en kwamen nooit meer terug. Vaak waren het mannen, gestuurd door hun vrouwen....
Ik vraag mij af of goodies daadwerkelijk worden uitgedeeld aan nieuwe potentiƫle klanten? Komt het niet bij mensen terecht die je bedrijf al kennen? Of bij typische marktkopers die nooit op internet kijken? Ik zie tweets als "van wie zijn die leuke haarspeldjes uit de goodiebag van ..." "o wat had jij een leuke goodie erin gedaan" en "ik eet nu de goodie van ... op". Die goodies zijn dus niet terechtgekomen bij nieuwe klanten.
Reden 3: Ik sta zelf nooit op markten
Voor de uitdeler levert een goodiebag zeker voordeel op. Het trekt mensen over de streep om iets te kopen, of net iets meer te kopen, omdat klanten heel graag die goodiebag willen hebben. Het onderling ruilen van goodies is dus zeker interessant. Maar ik sta dus nooit op markten.
Heel soms geef ik wel goodies hoor, omdat ik het de standhouder gun, of als ik verwacht dat het voornamelijk doelgroepklanten zijn die Artoek nog niet kennen.
Tja en dan kortingsbonnen......
Dat vind ik niet passen bij mijn handel. Ik hanteer een hele redelijke prijs voor de fairtrade gemaakte produkten. Het is al niet rechtvaardig dat de makers een veel lager uurtarief krijgen. Dat je een produkt, waar 4 uur werk inzit, kunt kopen voor een fractie van het Nederlandse uurtarief. Korting vind ik bijna een belediging voor de makers. Korting moet ook geen reden zijn om iets te kopen.