Het punt is allang bereikt...

Afbeelding van Sara
... Dat er meer adviseurs dan te adviseren mensen zijn.
... Dat aangeboden spullen onverkocht afgedankt worden.
Overconsumptie.
De economie heeft zichzelf opgeblazen. Economische groei wordt gedefinieerd als het percentage omzetgroei. Of er winst gemaakt is doet er niet toe. Transacties onder de kostprijs tellen mee voor de economische groei. En een zachte winter is slecht voor de economie omdat er dan minder gas wordt omgezet.
Sowieso. Wat heeft geld eigenlijk nog voor waarde? Geldtransacties voor producten en diensten is nog maar 2% van het totaal aantal geldtransacties. De rest is speculatie. Aandelen. Hypotheken. Rente. Restschulden. Overwaarde. Bonussen. Leningen. En ander gehocuspocus. Kijk maar eens naar deze aflevering van Tegenlicht.
Er wordt niet voor niets gepleit voor een aparte geldstroom voor producten en diensten. Zodat geld zijn oorspronkelijke functie van ruilmiddel weer terugkrijgt.

De 4 P's
Vroeger was verkoop gebaseerd op de 4 P's; Product, Plaats, Prijs en Presentatie/promotie.
Plaats is vervallen want vrijwel alles is met een muisklik binnen handbereik. Vindbaarheid is er voor in de plaats gekomen.
Presentatie/promotie heeft ook aan waarde ingeboet. Iedereen kan voor weinig een mooie verkoop-etalage hebben op het web. Je ziet indentieke foto's van producten in verschillende webwinkels. Huisstijlen en teksten worden gekopieerd. Ook hier is iets anders voor in de plaats gekomen. De gunfactor. Gunnen mensen jou de verkoop en de winst? Bevelen ze jou aan als iemand zoekt wat jij aanbiedt? Mensen hebben dankzij de sociale media grotere sociale netwerken dan vroeger.

Nog goedkoper
Doordat het aanbod de vraag overtreft is er een extreme wedloop op prijs ontstaan. De een is nog goedkoper dan de ander. Kortingen blijven je om de oren vliegen. Beter onder de kostprijs verkopen dan niets verkopen en geld te moeten toeleggen op afvalverwerking. Of duimen zitten te draaien als je een dienst verkoopt. Elke euro die uitgespaard kan worden is meegenomen. Men beknibbelt op kwaliteit, arbeidsomstandigheden, milieu en dierenwelzijn. Men knijpt producenten en franchisenemers uit. Leveranciers worden onder druk gezet.
Wat is het voordeel van een volgeautomatiseerde productie- en slachtlijn voor kippen als daardoor kippenboeren werkeloos thuiszitten? Dat mensen 2x zoveel kip kunnen eten omdat die kip nog maar de helft kost?

Inspelen op onzekerheid
Doordat het aanbod de vraag overtreft en er veel aangeboden wordt voor een habbekrats wordt er met dezelfde (verkoop)inspanning minder geld verdiend dan voorheen. Dat maakt ondernemers onzeker. Met een wildgroei aan meerwinst-, makkelijkgeldverdienen-, snelrijkwordenbedrijfjes als gevolg. Trainingen in verkooptechnieken -oftewel trucjes om je klant iets te laten kopen dat hij eigenlijk niet nodig of beter elders kan kopen omdat het daar goedkoper of beter is- teren welig. Men klampt zich vast aan strohalmen als sociale media goeroes die je uitleggen hoe je je als jezelf moet gedragen (wie zou dat beter weten denk je?) en SEO-cowboys die extra klanten beloven als je ze inschakelt.

Het geheim
Ik heb het zelf ook overwogen hoor. Een cursusje "hoe verdien ik minimaal een ton per jaar". Maar toen ik ontdekte dat er een verkooptruc gebruikt werd om de cursus te verkopen ben ik afgehaakt.
Ik las wijze woorden over een geslaagde (lees heelrijkgeworden) ondernemer. Er werd hem regelmatig gevraagd naar zijn geheim; de truc om zo rijk te worden. Doch hij kende geen trucjes. Het was heel hard werken geweest. Met veel tegenslagen en weinig verdiensten in de eerste jaren. De enige die echt geloofde in zijn product was hij zelf. Hij was doorgegaan toen anderen het vertrouwen al verloren waren dat het ooit nog wat zou worden. Zijn doel was niet geld verdienen maar een goed product in de markt zetten.

Ik denk dat je moet blijven inzetten op het product zelf en de gunfactor.
Aankopen vanwege een lage prijs zijn eenmalig, daarvoor komen mensen niet terug. Als de buurman een duppie goedkoper is gaan ze daarnaartoe.
Ook aankopen via een verkooptruc zijn meestal eenmalig. Mensen voelen zich bekocht als het geen goed product blijkt te zijn, als ze het eigenlijk niet nodig hadden of als het elders goedkoper was.

Foto van Kitty Kilian
Doe wat je leuk vindt voor de mensen die leuk vinden wat je doet.
Zorg dat je een goed en eigen product/dienst hebt. Het hoeft niet iedereen aan te spreken.
Wees eerlijk. Vertel je verhaal. Maak de productie transparant. Buit geen mensen uit. Verspil geen energie en materialen. Help mensen. Deel kennis.

Succes.
Annemiek van de Mijmeringen verwoordde laatst het woord succes zo mooi;

"Als je nagaat wat de kern is van succes hebben
zul je ontdekken dat het niets anders is
dan afmaken waar je aan begonnen bent...

Begin dus maar gewoon in iets waar je goed in bent...
enne....maak het maar af."

Dat is toch andere koek dan dit succesverhaal.

Moed inpraten
Waarom schrijf ik dit op? Om mezelf een beetje moed in te praten. 3 juni is de voorlopige versie van mijn spelletje gelanceerd in de App Store. Meer dan 1 jaar heb ik eraan gewerkt zonder dat er inkomsten tegenover stonden. Mijn spaargeld erin gestoken. Ik sta in het krijt bij de developer die op de pof extra uren heeft gemaakt, en maakt. En het is nog niet af. En het aantal downloads tot nu toe valt een klein beetje tegen. Op zich logisch, want de multiplayer is nog niet gereed, dus het "doorgeef" effect, dat mensen elkaar uitnodigen, werkt nog niet.
Maar ik moet dus doorgaan. Erin blijven geloven. Voor de mensen die het een leuk spelletje vinden.
Wat? Heb je het spelletje nog niet gedownload op je iPad, iPhone of iPod? Doen! Het is gratis! Kijk even of je het wat vindt. En houd je niet van cijfers en rekenen? Laat je kids het dan spelen, ze leren razendsnel hoofdrekenen. Of geef de link door aan mensen in je omgeving die dol zijn op Sudoku.