Ranja uit een rietje

Voila, hier het idee waar ik al bijna 3 jaar mee leur......dat inmiddels gepatenteerd en getoetst is;
Ranja uit een rietje!

Een éénpersoonshoeveelheid limonade-vruchten-siroop ín een rietje, of in een verpakkingsvorm gecombineerd met een rietje. Dit verpakkingsidee is een alternatief voor (glazen) flesjes en drinkpakjes in de horeca. Er is een enorme besparing te behalen in opslag en transport, omdat water -het grootste deel in een drankje- pas op het moment van drinken wordt toegevoegd. Er is tevens milieuwinst te behalen in de hoeveelheid verpakking omdat er 80 à 90% minder volume verpakt hoeft te worden.
Met een goede presentatie kan er dezelfde prijs voor gevraagd worden als appelsap of fristie en zal het een hogere winstmarge opleveren voor de horeca. De horeca kan met dezelfde opslagcapaciteit meer verschillende smaken limonade aanbieden. Het is een gezond alternatief voor de gangbare horecadranken voor kinderen; kinderen zijn geneigd voor een grappig rietje te kiezen i.p.v. frisdrank.

Lange rietje omdat standaard rietje niet voldoende inhoud heeft.

Het artikel heeft funfactor. Het rietje kan als roerspaan dienen. Er is ruimte voor een gimmick of reclame-boodschap. Het product heeft verzamelwaarde als er meerdere attractieve varianten aangeboden worden of als er een extra functie in de vorm van een speeltje of decoratie in verwerkt zit.

Meivakantie 2010 ontstond het idee.....ik heb een dochter die destijds alleen Karvan Cétivam in de smaak cassis lustte. En melk. En thee. Maar dat bestel je niet als je in een restaurant zit. Ik ben toen op zoek gegaan naar éénpersoonsverpakkingen siroop voor in mijn handtas, zodat ik een glas water voor haar kon bestellen als we in een restaurant waren. Tot mijn grote verbazing kon ik nergens éénpersoonsverpakkingen siroop vinden. De link met een rietje is snel gelegd, want als er wèl ranja is in een restaurant, dan wordt dat opgediend met een feestelijk rietje.

Omdat het niet lijkt te bestaan heb ik het idee in oktober 2010 gedeponeerd bij het octrooibureau met de gedachte dat het dan makkelijker zou zijn om een geïnteresseerde te vinden. Als ik het zelf had kunnen ontwikkelen had ik het simpelweg geheim gehouden en geen octrooi aangevraagd.
En toen begon het geleur. Bedrijven zitten niet te wachten op ideeën. De meeste haken al af voordat je het idee kunt vertellen (o.a. Coca Cola, Ikea). Of ze geloven niet dat het nog niet bestaat. Bijna elk bedrijf kwam aanzetten met de Sipahh rietjes , maar die gaan uit van melk, dat levert geen milieuwinst op. (Inmiddels hebben ze ook limonade concentraat voor gebruik in water, maar ook dat wijkt nog steeds af van dit idee, want hun rietje is op basis van vaste stof, geen siroop).

Een kleine greep uit het geleur;
Heinz, producent van Roosvicée en Karvan Cétivam. In eerste instantie geloofden ze niet dat het nog niet bestond. Daarna toch enthousiast maar neergesabeld door de brandmanager van de siropen; Eénpersoonssachets hebben we mee geëxperimenteerd in de supermarkt, dat sloeg niet aan. Nee, voor thuis is het milieuvriendelijker om een grote fles te kopen.  Ik zie er geen markt voor en kan me niet voorstellen dat iemand zo'n sachet mee zou nemen in zijn handtas. Als je toch buiten de deur bent, dan bestel je iets speciaals...... ja juist, zo'n rietje!
Yunofoods. Heel enthousiast maar uiteindelijk niet bereid om de kosten voor de "stand der techniek" te betalen omdat er nog teveel ontwikkelingstijd in gestopt moest worden. Wat ik me dan weer heel goed kon voorstellen.
Tetrapack. Resulteerde in enorme ladingen octrooien die mijn idee onderuit zouden moeten halen. Inhoudelijk werd er niet op ingegaan.
La Place restaurants. Veel moeite gedaan om de juiste contactpersoon te vinden die naar het idee wilde kijken. GEEN REACTIE nadat ik octrooi + idee heb opgestuurd. Zou ik zelf eigenlijk weer achteraan moeten gaan.
Geblogd
Hema. Meegedaan aan de designwedstrijd 2012. Doorgedrongen tot de laatste 80....

Op eigen kosten "stand der techniek" laten uitvoeren omdat de tijd begon te dringen. En poeh, wat is er veel gepatenteerd, o.a. een langwerpige container die een vaste, vloeibare of gasvormige stof bevat waarmee je kunt roeren. Toch blijven er een paar hele leuke uitwerkingsvormen overeind. Ik heb de conclusies herschreven en er ligt nu een heel leuk, getoetst octrooi klaar voor de geïnteresseerde......

Het idee dingt mee naar de Accenture Innovation Awards 2013


Geen prijzengeld dit keer. Dat is ook niet mijn doel. Doel is een geïnteresseerde te vinden! Om een leuk en minder milieubelastend product in de markt te zetten!
Zoals ik meer dan 20 jaar geleden gevonden heb voor een ander verpakkingsidee (zal ik binnenkort over bloggen). Die verpakking wordt nog steeds in een miljoenenoplage geproduceerd!
Je helpt me door erop te stemmen!

Update 4 augustus. Je helpt ook door hier te reageren! Helaas geen blogprogramma dat tweets automatisch hieronder zet.... Enkele (inhoudelijke) reacties op twitter: